Nycklar till lösningar

Nyckel nr 1: Före och efter skoldagen.

Nyckel nr 2: Viktiga frågeställningar för rektor och pedagog.

Nyckel nr 3: Elev som kommit ur "vanliga" skolrutiner.

Nyckel nr 4: Inreding utanför klassrummet,

Nyckel nr 5: Inredning i klassrummet

1. Före och efter skoldagen.

Utgångspunkt: Alla som arbetar runt NN strävar efter att NN ska bli en "vanlig elev".

Börja med att sträva efter följande förmiddagsmål:

Vakna och stiga upp ur sängen.

Byta från sovkläder till dagskläder.

Komma ut från ”sitt” rum.

Borsta tänderna och fixa håret.

Äta frukost ev. plus ta medicin.

Stänga av datorn på bestämd tid.

Ta på sig ytterkläder, knäppa en dragkedja och knyta sina skor.

Ta med sig ”ryggsäck” ev. plus idrottskläder.

Släcka.

Låsa ytterdörren och hantera nyckeln under dagen.

Fortsätta att sträva mot följande eftermiddagsmål:

Packa upp skolväskan.

Lägga läxan och kontaktbok på anvisad plats.

Fixa och äta mellanmål.

Packa specifika kläder och ta med sig dessa till specifik fysik aktivitet.

Ha en angiven datortid.

Vara tillsammans med fysiska kamrater.

Vara utomhus flera timmar i sträck.

Göra läxan med vuxens stöd och hjälp.

Äta kvällsmat ev. plus ta medicin.

Duscha och borta tänderna.

Stänga av datorn på bestämt klockslag.

Släcka ner.

Lägga sig i sängen och komma till ro.

ADHD-hjälpens Hemma kit är ett hjälpmedel för att nå dessa mål. Läs mer om Hemma Kit under fliken Material.

2. Viktiga frågeställningar för rektor och pedagog.

Vad fungerar för NN under skoldagen?

Vilka ämnen gillar NN?

Befinner sig NN på samma kunskapsnivå som klasskamraterna i dessa ämnen?

Vilken vuxen person känner NN sig trygg med?

Hur stor del av skoldagen orkar NN vara tillsammans med klasskamraterna i klassrummet?

Behövs alternativ lokal: grupprum, helt egen lokal på eller utanför skolan?

3. Elev som kommit ur "vanliga" skolrutiner.

Hitta en vuxen som NN har förtroende för och kan arbeta med.

Leta upp en plats där NN kan tänka sig att träffa den personen.

Bestäm saker runtomkring som behövs för att träffen ska bli positiv.

Ta reda vad NN tycker fungerar bra, mindre bra och inte alls i skolan.

Ta reda på vilka skolämnen NN gillar att jobba med

Välj ett.

Tag reda på vad NN tycker om läroboken i ämnet.

Välj annat läromedel om det behövs.

Lita på NN.s svar.

Tag reda på om NN behöver helt annan textmängd, typsnitt och lay out för att förstå innehåll/uppgift.

Tag reda på vilka baskunskaper eleven har i ämnet.

Berätta till sist var och hur dags ni ska träffas, från och med nästa dag. Varje dag alltid samma starttid!

Bestäm hur länge ni ska träffas varje gång, t.ex. första veckan 1 tim.

Leta upp/tillverka och fixa klart passande material till NN:s kunskapsnivå och behov av textmängd och layout.

För att stärka självkänslan, börja på en något lägre nivå än den du nu fått kunskap om att NN befinner sig på.

Höj nivån efter hand som självkänslan ökar.

Lägg till ett nytt ämne först när du är helt säker på att NN har energin/viljan att öka skoltiden med ett nytt ämne.

4. Inredning utanför klassrummet.

Klädkrok närmast dörren.

Tomt ett par krokar bredvid.

In i klassrummet först.

Regel:Sätta sig på sin plats i väntan på att övriga kommer på plats.

Ut ur klassrummet första av alla.

5. Inredning i klassrummet.

Ljus lokal utan direkt solljus, avskärma ljusinsläpp med ”tunna” gardiner.

Rätt placerad belysning.

Inga störande ljud/oljud kan t.ex. vara ljudet från fläktsystem.

Inga störande lukter, t.ex. blomdoft, parfymdoft. Informera kamrater och personal.

Egen bänk = avgränsat område placerad på samma ställe i alla lokaler där NN vistas, undantag övningsämnen.

Bänken inställd i rätt arbetshöjd.

Extra mindre bord direkt till höger om bänken om NN är högerhänt, annars vänster.

Bra stol i rätt höjd, som inte går att snurra på.

Mer än armlängds avstånd till nästa elev.

Ingen möjlighet till horisontalläge under lektionstid.

”Rena” väggar.

Saker som måste finnas på väggarna ska sitta rakt och ha en ram i avvikande färg runt om.

Gaffelpärmar/ar att sätta in alla lösblad i.

Konkret material i lättöverskådliga lådor/askar.

Specifik plats i klassrummet där NN ska lägga/hänga ryggsäcken/skolväskan.

Specifik låda där NN ska lägga kontaktboken/agendan, läxan och saker som ev. blir klara/har rättas under lektionen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

E-post: agneta@adhd-hjalpen.se

Hemsida: www.adhd-hjalpen.se

Facebook: Facebook/adhd-hjalpen

© Copyright 2015. All Rights Reserved.